Min fødselsoplevelse


Nu hvor Nohr bliver et halvt år gammel, tænker jeg, det er på sin plads at fejre det lidt, med et tilbageblik på dengang han kom til verden! Jeg skrev dette nogle dage efter jeg fødte, men jeg husker dagen som var det i går! For mig, var en fødsel den VILDESTE oplevelse, jeg nogensinde har haft! Det var en perfekt fødsel, også selvom den ikke blev som jeg håbede. Jeg havde i lang tid sat mig op til at det var en oplevelse jeg ikke var herre over. Det var min krop der bestemte, og kompetent personale der skulle guide mig. Jeg vidste det ville gøre ondt af helvedes til - det ville være dumt at forvente andet... og så har jeg altid øvet mig på at fjerne menstruationssmerterne med den rigtige vejrtrækning! Så jeg følte mig FULDSTÆNDIG klar! 

Her får i min oplevelse: 

Søndag d. 13/8 er terminsdag. Jeg havde ingen forventninger om at skulle føde lige foreløbig, for har INGEN tegn haft 😅 klokken 12.00 begynder jeg at få hvad jeg vil kalde plukkeveer. Vi kontakter min svigerinde fra Farum, da hun skulle med til fødslen. Plukkeveerne kommer og går og er meget uregelmæssige. Dog kigger min kæreste og jeg på hinanden og siger, at vi tror det sker nu. Vi var mega spændte! Vi tog en tur i Harald Nyborg, for at købe en pilatesbold omkring klokken 15.00. Plukkeveerne begyndte at aftage mere og mere, så vi tog hjem lidt halv-skuffede over, at det nok bare var plukkeveer og intet andet. Da vi kom hjem og fik pustet bolden op, gav jeg mig til at hoppe på den mens jeg hæklede lidt, for at tænke på noget andet. Efter 10-15 minutter begyndte plukkeveerne igen! Og nu var de lidt kraftigere! Jeg ringede til svigermor og mor som begge skulle med til fødslen, og mens jeg snakker med min mor har jeg 3 kraftigere plukkeveer inden for 10 minutter, så vi skynder os at lægge på, så jeg kan tage tid. De tager hurtigt til og jeg skal ofte koncentrere mig om vejrtrækningen. Klokken er nu omkring 18.00. Vi sætter en film på som jeg ser 60% af, for vejrtrækningen kræver min fulde opmærksomhed med et interval på omkring 7-10 minutter. Inden filmen er færdig, er intervallet blevet til 3-4, men veerne varer stadig under et minut. Efter film vil jeg gerne under en varm bruser, så der ligger jeg omkring 21-22.00 vil jeg mene. Min tidsfornemmelse er helt væk her! Jeg ved dog at vi får ringet til fødegangen, og ankommer der omkring midnat. Jeg blev undersøgt og var 7 cm åben! Jeg havde slet ikke forventet at være så åben! Jeg får lynhurtigt et lavement! Jeg ville gerne føde i vand, dog ville der lige gå en times tid, inden en stue med fødekar ville være ledig, så det ventede vi på. Inden for en halv time får jeg dog pludselig pressetrang, og må gispe mig gennem veerne. 
Klokken er omkring 01.30 da vi endelig kommer ind på fødestuen, og jeg har haft pressetrang i en halv time nu. Karet er langt fra fyldt op, så jeg gør mig ingen forhåbninger om at komme deri. Jeg husker det som om, vi ikke var på stuen i særlig lang tid, før min mor, svigermor og svigerinde kommer ind. Jeg ligger på briksen og presser ved hver ve. Men mine veer er ikke særligt stærke, så jeg skal bruge mange kræfter på at presse ham ned. Derfor kommer jeg også op og stå, for at hjælpe ham ned. Det var ekstremt hårdt at stå op og have presseveer! Lad mig bare sige; man kunne SAGTENS mærke tyngdekraften! 
Der går lang tid inden jeg finder ud af, at jeg skal bruge mit første pres til at presse ham derned hvor tidligere ve sluttede. Faktisk næsten to timer. 
Jordemoder tør komme mig i vandet, fordi mine veer er for svage. Det er udelukkende min viljestyrke der gør, at jeg ender med at klare den. Hun kalder nemlig ekstra hjælp på stuen, for at gøre klar til en evt klipning. Det ville jeg ikke være med til, så jeg presser en ve mere og får næsten hovedet ud. Næste pres foregår uden en ve og ud kom han mandag d. 14/8 klokken 04.06. 
Det var så vildt at det gik så hurtigt, og jeg føler mig ekstremt stolt over slet ikke at have fået noget smertestillende! Og så at have presset ham ud, uden en ve, synes jeg er helt vildt! 😅 


Forresten så gik det mega godt med tre tilskuere til fødslen, og jeg anbefaler 100% at have flere med! Efter fødslen var der så mange at snakke med, og dele oplevelsen med. Og fik taget billeder undervejs som er uvurderlige ❤️ men jeg er også altid mest tryg med mennesker omkring mig 😜


Kommentarer

Populære opslag